Harri Kiven Artsua-sivuille / 7.11.2021
Kirjoitin vuonna 2013 ilmestyneeseen omaelämänkertaani Hämärän näkijä muutaman rivin Harri Kivestä. Mielikuvani Harrista on noista ajoista saanut lisäsävyjä. Olen nähnyt hänen kiihtyvän muutamassa sekunnissa nollasta sataan, jos joku on vaikkapa heittänyt halventavia huomautuksia ihmisten seksuaalisesta identiteetistä. Ihmisen seksuaalisen suuntautuneisuuden kuuluisi tarvittaessa olla vain ilmoitusasia, joka muiden on mukisematta hyväksyttävä. Myös suomen kielen, suomalaisten ja erilaisiin vähemmistöihin kuuluvien yksilöiden ja yhteisöjen loukkaamattomuus ovat hänelle pyhiä periaatteita. Eikä hän siedä minkään sortin sortoa tässä ajassa, eikä menneisyydessä. Harri kokee eri uskontojen pettäneen velvollisuutensa ihmisarvon julistamisessa ja rakkauden käskyssä.
Alla olevassa tekstissäni spekuloin vähän yksipuolisesti Harrin taiteellisia mahdollisuuksista muun muassa Floridan raharikkaiden joukossa. Kyllä hän varmaan Venäjälläkin pärjäisi, onhan hänen itäisen pulppuavassa karjalaisuudessaan ja säkenöivässä temperamentissaan jotain slaavilaista. Harri kuuluu niihin ihmisiin - joihin myös itse lukeudun - jotka tuntevat itsensä orvoksi tässä sotien jälkeen henkisesti typistetyssä Suomessa. Maassa, jossa pohjanmaalaisuus ja keskisuomalaisuus ovat henkisesti hallitsevassa asemassa. Harri olisi varmaan viihtynyt Viipurin kosmopoliittisessa ilmapiirissä ja Karjalan laulumailla.
Harri Kivi
Tapasimme ensimmäisen kerran kuvataiteilija Harri Kiven kanssa vuonna 2002 ” Kesähilloo”- näyttelyn yhteydessä. Se oli yksi niistä yhteisöllisistä hankkeista, joita hän vuosien varrella organisoi nostaakseen esiin yhteiskunnallisia epäkohtia tai muuten vain kootakseen ihmisiä yhteen. Hänellä, kuten niin monella kovia kokeneella, on luontainen kyky eläytyä heikompiosaisten ahdinkoon. Harri oli verkostoitumisen mestari, ja hänen oli helppo saada näkyvyyttä ajamilleen asioille.
Melko pian huomasin, että tässä oli mies, joka oli yhtä rikkinäinen kuin minä ja jolla oli yhtä suuria vaikeuksia kuin minulla kollegoiden ja itsensä kanssa. Hänelläkin tunteet heilahtelevat ääripäästä toiseen, raivosta nauruun, masennuksesta iloon, julmuudesta sääliin, ylpeydestä nöyryyteen, eli hän oli juuri sopiva ihminen lähelleni.
Taiteilijana Harri oli itseoppinut ja siinä määrin omaperäinen, ettei koskaan saanut ansaitsemaansa tunnustusta. Se johtui siitä, ettei Suomesta löytynyt taidevaikuttajia, jotka olisivat kokeneet hänen teoksensa omakseen. Olen varma, että vaikkapa San Franciscossa Harrin designin, kuvanveiston ja maalauksen välimaastossa liikkuvat , visuaalisesti minimalisesti rikkaat sekä toisaalla hänen pienistä yksityiskohdista täyteiset, pitelemättömän koristeelliset ”planetaariset muovikuvut” olisivat löytäneet yleisönsä.
Henry Wuorila-Stenberg
Hämärän näkijä, Like Kustannus Oy 2013